google Reader : یکی من یکی تو !

 

google reader

گوگل ریدر یکی از محبوبترین سرویسهای گوگل است که بی شک همه ما حداقل یک بار با آن بر خورد داشته ایم. این سرویس محبوب و مفید یک کار انجام میدهد "هلو برو تو گلو" ! بله به همین سادگی. البته yahoo reader ، bloglines ، news gator و ... هم این کار را انجام میدهند ولی از آنجایی که گوگل همیشه در صدر است استفاده از GoogleReader هم دلچسب تر است.

وبگردی و وبلاگ خوانی کار بسیار دلپذیری است اما فقط کافی است که مثلا 30 وبلاگ شما را به خودشان جلب کنند آیا از فردای آن روز شما می توانید هر 30 وبلاگ را چک کنید و از مطالب جدید آنها مطلع شوید؟ گاهی اوقات یک وبلاگ سنگین را  بعد از دقایق طولانی لود شدن بازبینی می کنید و تازه به این نتیجه می رسید که وقتتان را تلف کرده اید . از مطلب جدید خبری نیست! این مشکل یک راه حل بیشتر ندارد : google Reader . مطالب جدید هر وبلاگ از طریق خروجی Rss آن قابل مشاهده است خروجی Rss اصولا از طریق یک آیکون مانند آیکونی که در عکس بالا می بیند قابل دسترسی است. بعد از ورود به Rss شما می توانید مطالب جدید وبلاگ را مشاهده کنید. اما دیدن آنها به همان لحظه کفایت می کند و اگر آن صفحه را ببندید همه چیز به حالت اول بر می گردد. اما اگر در صفحه Rss وبلاگ روی گزینه Subscribe Now کلیک کنید و گزینه گوگل را برگزینید از آن پس هر مطلب جدیدی در وبلاگ مورد نظرتان نوشته شود GoogleReader تمام و کمال آن را به ریدر اختصاصی شما وارد می کند.

google reader

 برای استفاده از گوگل ریدر باید یک اکانت در گوگل داشته باشید که این کار به راحتی از طریق Gmail (سرویس ایمیل گوگل) امکان پذیر است. آدرس ورود به Google Reader هم این آدرس می باشد:http://www.google.com/reader . هنگامی که شما مشترک rss feed یک وبلاگ یا وبسایت می شوید به غیر از اینکه به خودتان لطف کرده اید یک امتیاز مثبت هم به صاحب آن وبلاگ یا وبسایت داده اید. حتما با جستجوی یک کلمه در گوگل دیده اید که بعضی از وبسایتها که کلمه مورد نظرتان را در بر دارند در صفحه اول نمایان می شوند و بقیه در صفحات بعد . آیا می دانید ملاک این ترتیب قرار گرفتن چیست؟ گوگل در گذشته امتیاز وبسایت برتر را به وبسایتهایی می داد که بازدید کننده بیشتری داشتند اما بعد از تثبیت شدن جایگاه rss feed در میان علاقه مندان اینترنتی، مشتریان وبسایتها و وبلاگها آنها را از طریق rss reader مشاهده می کردند و دیگر کسی به آدرس مشخصی از یک صفحه اینترنتی مراجعه نمی کرد در نتیجه گوگل هم ملاکهای قبلی را تغییر داد و دیگر بازدید کننده های سایت تعیین کننده میزان موفقیت آن نبودند و این تعداد reader هر وبسایت یا وبلاگ بود که به ارزش آن اضافه می کردند. گوگل به کاربران خود (اعم از وبمستر و بیننده ) اعلام کرد همه برنده اید. صاحبان وبگاه ها از مشترکانشان می خواهند که در rss آنها مشترک شوند و بعد منافعشان را با یکدیگر تقسیم می کنند:"یکی من یکی تو !" اگر صفحه ای را که به آن علاقه مندید خروجی rss feed ندارد می توانید از ابزار مفید آر اس اس ساز آنلاین استفاده کنید. به این صورت که باید آدرس صفحه مورد نظرتان را در باکس این صفحه کپی کرده دکمه to rss را بفشارید. برای ورود به این صفحه اینجا کلیک کنید. البته توجه داشته باشید که نوشته های ستونهای کناری وبلاگها که اصولا در googlereader قابل مشاهده نیستند برای حل این مشکل باید دکمه "u" را روی کیبورد بفشارید تا صفحه را به طور کامل مشاهده کنید.