آموزش طراحی قالب وبسایت و وبلاگ به وسیله CSS (قسمت اول)

آموزش css

 

برای طراحی یک صفحه اینترنتی از دو نوع روش کد نویسی استفاده می شود:

* HTML

* XHTML

html چیست؟

html پایه و اساس هر صفحه اینترنتی است که از سه بخش کلی و اصلی <html> و <head> و <body> تشکیل شده است.

در این روش شما صفحه ای را در دست دارید که با نوشتن کدهای جدید و یا کاهش و افزایش کدهای پیشین میتوانید به قالب مورد نظرتان دست یابید.

xhtml چیست؟

xhtml نوع دیگر نوشتن کدهای یک صفحه اینترنتی ست با این تفاوت که برای نمایش خود به دستوراتی نیاز دارد که در قسمت head جای گرفته اند و یا در قالب یک فایل جداگانه با پسوند css انجام وظیفه میکنند. مثلا وقتی میخواهید برای قسمت پست یک وبلاگ نوع فونت، رنگ و سایز آن را تعیین کنید باید این دستور را در قسمت <style> در بخش <head> و یا در فایل css مربوط به آن صفحه اعمال کنید و لازم نیست مانند html قبل از هر متن از تگ (کد) <font> استفاده کنید.

توجه: استفاده از دستورات style به طور دلخواه طراح میتواند در یک فایل css. و یا در همان صفحه مورد نظر در قسمت head و به صورت کد <style> صورت بگیرد. در هر دو روش نتیجه یکسان خواهد بود.

css چیست؟

دستورات (style sheet) ی که نحوه نمایش یک صفحه XHTML را مشخص می کنند CSS نامیده میشوند و در صورتی که بخواهند در یک فایل جداگانه ایفای نقش کنند در فایلی با پسوند css. جای میگیرند.  به عبارت دیگر: xhtml ساختار اصلی صفحات وب را تعیین می کند و css شکل ظاهری آن را.

بعد از هر جستجوی css در میان صفحات فارسی به وبگاههایی خواهیم رسید که css را از نظر لغوی معنی کرده اند با این حال برای کامل بودن این سری آموزشی به تکرار مکررات هم میپردازم.

css مخفف کلمه Cascading Style Sheet و به معنی مجموعه طبقه بندی شده و یا مجموعه آبشاری است.

HTML بهتر است و یا XHTML ؟

یکی از اصلی ترین و مهمترین ویژگی های xhtml مطابقت آن با استانداردهای جهانی دسترسی سایت میباشد و به خاطر رعایت این استانداردها صفحاتی که بر اساس xhtml طراحی شده اند با مرورگرهای مختلف سازگارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین دسترسی، به این آدرس بروید: http://www.w3.org/wai

--------------------------------------------------------------------------------------------------

در این سری آموزشی شما می توانید طراحی قالبهای تک ستونه، دو ستونه، سه ستونه، چهار ستونه، ایجاد header و footer و همین طور طراحی انواع قالبهای سایت را طبق نیاز و سلیقه خودتان بیاموزید و به راحتی در این قالبها فارسی بنویسید. این قالبها قابل استفاده برای انواع سیستمهای وبلاگ و سایت از جمله: wordpress  ، movable type ، بلاگ اسکای ، بلاگفا و ... میباشند و فقط کافیست تا کدهای مورد نظرتان را در میان این کدها و در جایگاه مورد نظرتان قرار دهید. برای طراحی به یکی از نرم افزارهای ویرایش صفحات وب مانند FrontPage نیاز دارید و همینطور لازم است تا برای آزمایش صفحات ایجاد شده مرورگرهای intenet explorer و فایر فاکس را روی سیستم خود داشته باشید اگر مرورگر Opera هم داشته باشید بی شک طراحی مطمئن تر و کامل تری را خواهید داشت.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

آموزش طراحی قالب وبسایت و وبلاگ به وسیله CSS - قوانین و مفاهیم کلی در CSS (قسمت دوم)