آموزش طراحی قالب وبسایت و وبلاگ به وسیله CSS - (قسمت دوم)

شما قصد دارید صفحه ای داشته باشید که در آن ستونهایی مناسب با نیاز تان ایجاد شده است. مثلا اگر header و یک ستون برای نوشتن پستها و یک ستون در کنار ستون پستها به عنوان side bar و برای قرار دادن اطلاعات جانبی مانند آیکون فید، لینک دوستان، آمار بازدید و ... و همینطور در انتهای ستونها یک ستون کم ارتفاع به عنوان footer داشته باشید حدودا صفحه ای را به صورت زیر خواهید داشت:                           آموزش طراحی css قالب وبلاگ تک ستونه دو ستونه سه ستونه منوی css منوی کشویی css

<< تصویر شماره یک >>

آموزش طراحی css

 

در تصویر بالا شما یک قالب دو ستونه را مشاهده میکنید که علاوه بر دو ستون از یک header و یک footer نیز برخوردار است پس در اصل در این قالب چهار ستون وجود دارد زیرا بیننده فقط ستونهای بلند وسط صفحه را به حساب می آورد و میگوید دو ستونه ولی طراح با چهار ستون سرو کار دارد و header و footer هم هر کدام یک ستون محسوب می شوند.

در اینجا به یکی از اصلی ترین نکات در css می پردازیم و آن نحوه جایگزین کردن ستونها در مکان مناسب خودشان است. برای بهتر فهمیدن مفهوم جایگزینی به تصاویر زیر توجه کنید:

<< تصویر شماره دو >>

آموزش css

 

در قسمت یک تصویر شماره دو، یک قالب سه ستونه را مشاهده میکنید. عرض ستون زرد 600 پیکسل است و به علت عرض زیاد یک سطر را به خودش اختصاص داده حالا اگر عرض این ستون را کم کنیم و به 300 پیکسل برسانیم (قسمت دو تصویر شماره دو) ستون صورتی با عرض 200 پیکسل به طور خودکار به کنار ستون زرد منتقل می شود و ستون سبز هم جای ستون صورتی را میگیرد و در آخر ستونها به شکلی که در قسمت سه تصویر شماره دو مشاهده می کنید جایگزین می شود. مهمترین نکته در طراحی css تنظیم کردن شکل ظاهری ستونها و قرار دادن آنها در مکان مناسب خودشان است و طبق توضیحاتی که داده شد به این نتیجه می رسیم که با کم کردن عرض ستونها می توانید چندین ستون را در یک سطر و در کنار هم قرار دهید و یا با زیاد کردن عرض ستونها هر سطر را به یکی از آنها اختصاص دهید. میزان فاصله میان یک ستون از ستونهای اطرافش نیز قابل تنظیم است.

نکته مهم دیگری که در طراحی css وجود دارد قانون ظرف و مظروف است. این نکته بدین معناست که هر ستون می تواند ستونهای دیگری را در خود جای دهد مثلا در تصویر شماره یک، ستوهای قابل مشاهده (header - footer - side bar ) در یک ستون کلی تر قرار گرفته اند که به آنها نظم می دهد و باعث می شود تا ترتیب شان را از دست ندهند. برای توضیح این مسئله در نمونه های دیگر میتوانید در تصویر شماره یک به ساید بار سمت چپ توجه کنید این ساید بار یا ستون جانبی مکانی است برای قرار دادن اطلات مازاد یک وبلاگ یا وبسایت، اطلاعاتی مانند لینک دوستان، موضوعات، آرشیو و ... یعنی شما باید هر کدام از این قسمتها را به طور مجزا از یکدیگر ولی به صورت منظم و زیر هم در side bar قرار دهید. برای این کار باید ستونهای کوچکتری را در ساید بار طراحی کنید که هر کدام یکی از قسمتهای اطلاعات مازاد وبگاه را در خود جای دهند. در نتیجه ساید بار سمت چب ظرفی برای نگهداری محتویاتش محسوب می شود.

چند نکته در مورد کد نویسی در XHTML :

اگر به html عادت کرده باشید می دانید که ننوشتن برخی از کدها (هر چند مهم) به شکل ظاهری web page مورد نظر لطمه ای وارد نمی کند ولی رعایت روش صحیح کد نویسی در صفحات xhtml اجباریست. مثلا میتوانید قسمت head را از یک صفحه html حذف کنید بدون اینکه در نمایش آن دچار مشکل شوید ولی xhtml اینگونه نیست.

بستن تگها در xhtml اجباریست یعنی شما مجبورید کدهای مختلف را با حالت < > و با < /> ببندید حتی تگهای تکی مانند <em> و <br> و موارد مشابه آنها نیز نیاز دارند تا به صورت <br /> ظاهر شوند. توجه کنید که بعد از کاراکتر ( / ) باید یک فاصله بگذارید و بعد کد مورد نظر را تایپ کنید.

رعایت نوشتن مقادیر خصیصه ها در میان کوتیشن ( " ) در xhtml بسیار مهم و ضروریست در صورتی که رعایت نکردن این مسئله در html مشکلات زیادی ایجاد نمیکند.

html به کوچک یا بزرگ بودن حروف عکس العملی نشان نمی دهد ولی در xhtml مجبورید همه المان ها، مقادیر و خصیصه های آنها را با حروف کوچک بنویسید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

آموزش طراحی قالب وبسایت و وبلاگ به وسیله CSS (قسمت سوم)

آموزش طراحی قالب وبسایت و وبلاگ به وسیله CSS (قسمت اول)